Three Walls

– 青森県立美術館 10周年記念プロジェクション・マッピング –

–Aomori Museum of Art 10th Anniversary Projection Mapping–

白く雄大な曲面を持つ青森県立美術館。正面を巨大な庇が横断するため、外壁は互い違いの3層になります。プロジェクションマッピングにとっては、ある1点から見る場合のみ、3層の像が連結して一つの大きな像として見えることになります。これを楽しめるように、来客の皆様には美術館駐車場の観覧推奨エリアに集まってご覧いただくことを想定しましたが、大自然の中の美術館ですから、別方向からぼんやりご覧になっても楽しめるように、いろんな視点ポイントから像の連結現象が起こることを計算して映像を製作しました。

The Aomori Museum of Art is known for its majestic, white curved contours. The exterior consists of three staggered layers that support a large horizontal eave in the front. When viewed from particular vantage points, the projection mapping creates one large continuous visual canvas from these three layers. We planned to have visitors gather in the
recommended observation area in the parking lot to enjoy the show. However, since the museum is surrounded by abundant nature, we designed the visuals so that they can be enjoyed from multiple vantage points, making it fun to casually view from other directions.

青森県立美術館の皆様のご支援によって特別な許可をいただき、青森県立美術館所蔵のマルク・シャガール工藤甲人宗像志功らのアート作品の使用が認められました。さらに、青森の皆様からねぶた作品の使用許可も快諾いただき、一つの映像作品の中での共演が実現しました。日頃は館内に収蔵されているアートが屋外に飛び出して来たような演出や、大自然の中をねぶたが練り歩く姿を表現できたのです。

We received special permission from the Aomori Museum of Art to utilize artworks in their collection, including pieces by Marc Chagall, Kojin Kudo, and Shiko Munakata. Moreover, the city also permitted us to use artwork from the Nebuta Festival, which appeared together with the other works to create a single visual piece. Works inside the museum were brought outdoors for the show, depicting a scene with the Nebuta artwork parading through nature.

3層の像を連動させるという取り組みは、まず青森県立美術館を3次元モデルにするところから始まります。仮想3次元空間に数か所の観客視点ポイント、投影機器の設置ポイントを設定し、3次元レンダリングで映像を造っていきます。都内では青森県立美術館の1/50模型を作成し、3台の小型プロジェクターで投影実験を重ねました。2月の青森、降雪の中での現場調整は想像を絶し、仮設塔屋内の機器凍結防止や結露対策との戦いでもありました。悪天候の中、屋外で10周年記念行事を見守っていただいた来場者の方々への感謝のほかありません。

In order to sync the projection to the three layers, we first created a three-dimensional model of the museum. We set up multiple viewing points in a virtual three-dimensional space, then installed projection equipment and began creating the visuals with three- dimensional renderings. We created a 1/50 scale model of the museum within the facility,
and repeatedly experimented using three small projectors. We had to make many changes to account for the February snowfall, scrambling to prevent freezing and condensation of equipment within the temporary storage tower. We were beyond thankful to those that braved the weather and watched the 10th anniversary proceedings.

 

青森県立美術館 2017.2

Aomori Museum of Art February 2017